יום חמישי, 26 במרץ 2009

אופנה חד-פעמית

גם אני מרגישה מין חולשה כזאת כשאני רואה בגד יפה. המוח מריץ תמונות, בהן אני מככבת בשמלה הנחשקת בסיטואציות שונות, כשמבטי הערצה וקינאה נזרקים אלי מכל עבר. הצבע כל כך עשיר, והגזרה מחמיאה להפליא! נראה לי שברגעים כאלה אני מרגישה את כרטיס האשראי שלי מתדפק על דופן הארנק, ומתחנן להיות מגוהץ... אבל רגע לפני שאני נכנעת וטוענת לאי-שפיות זמנית - אני מעבירה את עצמי (לפעמים תוך כדי ייסורים ממש) דרך מבחן "צל העתיד" (מושג מתחום היחסים הבינלאומיים, שאהבתי ואימצתי לתחום האופנה).

אז מה זה אומר בעצם? לפני שאני מסתערת על הבגד הנחשק, אני לוקחת את עצמי בידיים ומחפשת את התווית. כן כן, פיסת הבד הקטנה הזאת, שתפורה לה אי-שם בצד הפנימי של הבגד. זאת שכתוב עליה משהו בפונט מיקרוסקופי, נזכרת? יופי. אז רק שתדעי, שאם תקדישי דקה לקריאת התווית, תוכלי לנבא כיצד הבגד ייראה לאחר הכביסה הראשונה. או יותר נכון, כיצד את תיראי בו - האם תראי כפרח מלבלב, כשמש זורחת, ככוכב מאיר (או כל מטאפורה רומנטית אחרת), או האם תראי כצל של עצמך?

אם לדבר לעניין, לפני שאת קונה בגד, כדאי לברר מה מחכה לך. וליתר הדיוק, איך לכבס? עם מה לכבס? אם לכבס בכלל (כן, גם אני הופתעתי!)? כנ"ל לגבי הגיהוץ.

כל אחת מאיתנו מנהלת אורח חיים שונה מאוד. למישהי יש יותר זמן, למישהי פחות. למישהי יש ארנק שמן, ולאחרת יש ארנק בדיאטה. יש בחורות שמחזיקות חיה הנקראת "מגהץ", ויש שטוענות שיש להן אלרגיה. אבל כולן, ללא יוצאת מהכלל, אוהבות להיראות טוב. ברגע שקיטלגת את עצמך לאחת הקטגוריות, את מוכנה למבחן "צל העתיד" שלך.

אם התווית אומרת "כביסה ביד בלבד", ואין לך מושג איך תהליך זה אמור להיראות - כדאי שתחשבי פעמיים אם לקנות את הבגד. תרצי או לא תרצי - יום הכביסה יגיע. הרי אינך רוצה להוציא כסף על בגד שלא תוכלי לתחזק. בניגוד לכלים חד-פעמיים, בגדים חד-פעמיים זו חוויה פחות משמחת.

"אין לייבש במייבש כביסה" - מרמז לך על כך שאם אין לך מקום לתלות כביסה (ראי ערך "מעונות סטודנטים" למשל), אין לך מה לעמוד ולהזיל ריר על הבגד. "לייבש מונח על משטח אופקי" - מרמז על כך, שלרוב כביסה תולים במאוזן. אם אין לך משטחים אופקיים פנויים - כנראה תצטרכי לישון באמבטיה בזמן שהשמלה תתייבש לה, כשהיא פרוסה על מיטתך."לכבס עם צבע דומה", זה ביטוי נרדף ל-"כביסה ביד בלבד". אלא אם יש לך 5 קילוגרם כביסה בצבע דומה.

אם חשבתן לרגע שאני Mrs. Right - ממש לא. לא מעט "חטאים" רשומים לזכותי, ועוד יירשמו. אבל אני עדיין מנסה לצמצם את הנזקים למינימום האפשרי.

מה גם, שחברות אופנה גדולות זיהו את בעיית ה-"חד-פעמיות" ומצאו לה פיתרון. אמנם הרבה בגדים עדיין דורשים תנאי כביסה וגיהוץ קפדניים, אך המודעות לעניין גדלה! החברות הקימו אתרי אינטרנט אשר בהם, מפורסמות הוראות כביסה, עצות והמלצות בכל הנוגע לתחזוק הבגדים. הינה למשל כמה מציאות:

זארה: http://www.africa-israel.co.il/zara/about/instructions.asp
פול אנד בר: http://www.africa-israel.co.il/pullandbear/service/instructions/

לאלה שלא השתכנעו, יש דרך אחרת להסתכל על המצב. מעצבי בגדים רבים אימצו את הסגנון המקומט או הדהוי. ולפעמים זה נראה לא רע בכלל (למשל התמונה למטה, שדגתי ממנוע החיפוש של גוגל). אבל במידה ותחליטי להצטרף ל- wrinkle-team, תדאגי שהעיצוב הראשוני של הבגד יהיה מקומט, ולא ה-"עיצוב שלאחר כביסה".


16 תגובות:

  1. חחחח אינה את כזאת אמא שלי. תמיד, לא משנה מה, חייבים לבדוק ממה זה עשוי. זה מצחיק את יודעת, שהמטרה היא למצוא פגדים שישרדו, אבל מצד שני, האופנה מתחלפת כל כך מהר, ובגדים אופנתיים ממש אפשר למצוא בזיל הזול (all the way from China) שלפעמים נדמה לי שאולי דווקא עדיף לקנות משהו שיראה מדהים אבל רק לזמן קצר. נראה לי אולי זה אפילו עדיף למישהו עם תקציב סטודנט.. :)

    השבמחק
  2. יש אמת בדבריך=) כמו שאמרתי, אני בעצמי לא בדיוק Mrs. Right!
    החלק המבאס מגיע כאשר יש חולצה ממש מגניבה שקניתי וידעתי שזה לטווח קצר, ואז הזמן מגיע ובא לי שהחולצה תחייה עוד קצת...

    השבמחק
  3. מאוד נהנתי לקרוא את הכתבה כי זה כל כך נכון, כשאני רואה בגד יפה בחנות, אני לא בודקת מה רשום על התוויות שעליו, אני מיד רצה למדוד אותו! ומסתבר שלא רק אני...ולמרות זאת, למזלי כמעט כל הבגדים שלי הם לא "חד פעמיים"! (:
    בקשר לסגנון המקומט של הבגדים-אני דווקא לא מסכימה שזה נראה טוב, עד עכשיו הבגדים שמעוצבים בסגנון הזה לא ניראו לי יפים... אני מעדיפה בגדים חלקים ומגוהצים.

    השבמחק
  4. קודם כל תודה! שמחה לשמוע שהנושא עדיין מעניין אנשים.

    ואם כבר מדברים בגילוי לב - אני חייבת להתוודות שגם לי לקח זמל לעכל את הסגנון המקומט. אבל כאן כבר נכנסים לעניין של טעם (וחינוך?)..

    השבמחק
  5. אני חייבת להסכים עם שרית - לפעמים הבגדים המעוצבים מקומט נראים כאילו הם תוצאה של אחרי כביסה ללא גיהוץ. אבל - על בדים מקושקשים וצבעוניים זה יכול דוקא להראות טוב.
    ובקשר למהות הכתבה - נתת לי עצה ממש טובה! כמה אני מתבאסת כבגד מאבד את כל הייחודיות שלו אחרי בסך הכל כביסה אחת...אילו רק הייתי בודקת מראש את התווית הארורה. בדיוק היום חיפשתי שמלה וזכרתי את הפוסט הזה שקראתי בדיוק אתמול, השקעתי וחיפשתי במעמקי הבטנה את התווית! אז תודה על העצה ועל החשיבות שלה. לפעמים הוראות נוקשות מדי לטיפול בבגד יכולות לעזור בהתלבטות לגבי קנייתו ולמנוע בזבוז כסף על בגד חד-פעמי, הגדרת את זה בול.
    ובקשר לתגובה של קרן - כשמדובר בבגד אופנתי וזול שווה לקנות אותו גם אם את יודעת שהסיכוי שהצהוב אפרוח יהפוך לצהוב חרדל הוא גבוה...אז זה יהיה פחות חבל

    השבמחק
  6. בד"כ אמא שלי עושה כביסות, אבל כשאגיע לגיל הבלות (כשאעזוב את הבית), אצטרך להתמודד עם הדברים האלו. חשיבה חכמה!

    אוליביה

    השבמחק
  7. אוליביה - אחחח...כמה כיף כשמישהו דואג לכביסה=] אני בשלב הזה שאני מוכרחה לדאוג לכביסה של עצמי [טוב, אני וחבר שלי מתחלקים בנטל שווה בשווה]. מה שבאמת מטריד זה לחשוב מספר שנים קדימה;-)

    ליס - ח"ח על ביצוע הבוחן!! מקווה שזה השתלם

    המשך שבוע נעים ואביבי=)

    השבמחק
  8. נקודה מעולה למחשבה,
    לפעמים הקניות שלי כלכך אימפולסיביות והתוצאות הן לא פרקטיות בכלל.
    תודה:)

    השבמחק
  9. בכיף:)
    אני באמת מאמינה שקצת שיקול דעת לא הורס את חווית הקניה. להפך, לטווח הארוך זה אף משפר.

    השבמחק
  10. החצאית מטופשופ עולה 330.. :)

    השבמחק
  11. עניין הכביסה זה בהחלט דבר לא פשוט! הרבה דברים עדינים אני משתדלת לכבס ביד, גם אם כתוב בתווית שהם חזקים דיים לעבור כביסה במכונה - אני פשוט לא מאמינה לזה... :)
    לדעתי צריך להתייחס לבגדים בעדינות, לא למרר את חייהם בעודף כביסות וסחיטות ולתלות באמצעות אטבים מתאימים (לא כל האטבים ידידותיים!) וכך אפשר לשמור עליהם ולהאריך את חייהם.

    השבמחק
  12. אפונה יקרה, גם אני לא מאמינה לתוויות מבטיחות מידי, וגם לא לאטבים!

    אמרת נכון לגבי "להתייחס לבגדים בעדינות ולא למרר את חייהם". איך שנתיחס לבגדים, כך נראה בהם=)

    שרי - תודה על העדכון!

    השבמחק
  13. אני חייבת להודות על העצות הללו. לרוב קניית בגדים היא סוג של הימור כשמביטים על הטווח הארוך, ואני, כמו אדם חלש ביגודית, נסחפת אחר המראה בעת קניה, ולא אחר המראה לאחר כביסה. יש לי כרגע המון בגדים (ואני מתכוונת לה-מ-ו-ן) שעוברים כביסה ידנית, פשוט כי הם שווים כל השקעה אפשרית. יש גם בגדים שאני קונה בידיעה מוחלטת שלאחר מספר לבישות- הם יהפכו למטליות לניקוי אבק.
    תמיד צריך לשאול את השאלה "האם הבגד שווה את ההשקעה הכספית" ואני מאמינה בלב שלם (ובארנק ריק) שלפעמים שווה להשקיע בבגד ממש יפה גם אם השימוש בו יהיה קצר טווח.
    אני אשתדל לקחת את ההצעות לתשומת ליבי. אני משתדלת לקנות ברציונאליות, אבל גם לי יש נפילות. כמו אתמול למשל:)

    השבמחק
  14. לדעתי "בלב שלם ובארנק ריק" צריך להפוך לביטוי!!

    אדיר:) וכל כך נכון!

    השבמחק
  15. הכתבה כל כך אקטואלית עבורי!

    לפני זמן קצר בכלל לא הייתי מודעת לכל נושא החומרים מהם עשוי הבגד, פשוט לא היה לי אכפת...
    לא מזמן חברה שלי התחילה לעבוד ברשת אופנה גדולה וכל פעם אחרי המשמרת הייתה מתקשרת אלי בזעם ומספרת עד כמה האיכות של הבגדים ירודה והחומרים כולם סינתטיים... הם מכרו מעיל עם תווית "מעיל צמר" כשכולו בעצם עשוי פוליאסטר.

    מאז התחלתי לייחס חשיבות רבה לבדים מהם עשוי הבגד. הגעתי למסקנה כי אני מעדיפה להשקיע יותר כסף בבגד העיקר שיהיה עשוי כותנה, צמר או בדים טבעיים אחרים. באחריות, בגדים כאלה מחזיקים מעמד הרבה יותר ונראים מצויין (לרוב) אחרי כביסות.

    אם כבר, אז בעניין הכביסות אני אפס עגול! בחיים לא הפעלתי מכונת כביסה, אני כבר 3 שנים גרה במעונות, אבל כל שבוע פק"ל אני מביאה את כל הכביסה לאמא, לעיתים בידיעה כי לאחר הכביסה של אמי הבגד הלבן יהפוך לצהבהב או לבן עם כתמים כחולים :) אמא שלי לא מומחית גדולה בענייני הכביסה, אבל זה בטח עדיך מלכבס לבד :)

    השבמחק